bersabarlah duhai hati



Kehidupan ini adalah permainan dalam pelbagai adegan yang mencabar dan penuh dugaan serta ujian Allah . Sesungguhnya segala dugaan bertujuan menguji kesabaran dan tahap keimanan seseorang hamba .

Apabila terujinya seseorang hamba , maka segala mehnah dariNya itu adalah sebagai penghapus dosa yang menggantikan hukuman di akhirat kelak .

Kadangkala apabila diuji , kita merasa cukup kuat dan kental jiwa untuk menempuh segala dugaan yang mendatang , namun ada masanya pula kita cukup lemah dan merasa hampir rebah dalam perjuangan meniti kehidupan .

Ada kalanya kita berupaya melepasi ujian itu , namun ada kalanya juga kita merasakan tidak berupaya menghadapinya lantas merungut dengan apa yang berlaku .

Sesungguhnya tidak kita nafikan, ada ketika kita tidak mampu mengelak daripada menghadapi tekanan dalam menjalani kehidupan . Pelbagai tekanan dihadapi menyebabkan kita hilang semangat dalam menempuh cabaran dan dugaan yang datang silih berganti atau secara bertimpa timpa .

Lihatlah betapa lemah dan kerdilnya kita , begitu cepat hilang pergantungan sedangkan Allah SWT sedang menduga .

Ujian yang dihadapi oleh manusia di dunia ini adalah dalam dua bentuk iaitu sama ada kesusahan atau kesenangan . Kedua dua ujian itu benar-benar menguji kita sebagai hambanya .

Ingatlah bahawa kehidupan di dunia yang meliputi kemewahan dengan segala pangkat kebesaran dan kesenangan itu adalah sekadar ujian . Sesungguhnya hanya bagi mereka yang terpedaya yang akan hanyut dengan ujian ini .

Sedangkan dugaan kesusahan dan kesengsaraan di dunia pula , kadangkala membuatkan kita rasa lemah dan putus asa. Kadangkala kita seringkali mengeluh dengan apa yang ditetapkan untuk kita , dan seringkali jua kita persoalkan itu dan ini tentang takdir yang telah tertulis oleh-Nya . Apakah dengan penerimaan sebegini kita fikir kita cukup redha dengan ketentuan-Nya? Kadangkala pula kita seringkali merumuskan itu dan ini tentang ketetapan-Nya .

' Jikalau dugaan ini tiada, sudah tentu aku begini.. '
' Jikalau ini tidak terjadi sudah tentu aku begitu.. '

Apakah kita fikir kita lebih tahu dari Dia yang menciptakan kita ? Dan apakah kita fikir kita sebenarnya lebih tahu apa yang terbaik untuk kita ?

Subhanallah . Maha suci Allah ! Sudah tentu kita hamba yang kerdil ini tidak tahu apa apa berbanding Dia yang Maha Sempurna . Namun tanpa kita sedari segala persoalan yang timbul dibenak kita sebenarnya telahpun terjawab dalam Kalam Allah . Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan sesuatu , maka Dia juga Maha Mengetahui persoalan yang bakal timbul di fikiran hambaNya .