Kekurangan itu satu Kehebatan

" Sesungguhnya jika kamu bersyukur , pasti Kami akan menambah nikmat Ku kepadamu , dan jika kamu mengingkari nikmat Ku , maka sesungguhnya azab Ku sangat pedih " (QS. Ibrahim [14]:7)


Kebiasaannya , bila kita di kurniakan nikmat rezeki, kegembiraan mahupun kelebihan , apa yang kita akan lakukan ?


Bersyukur ! ya , itulah yang seharusnya di lakukan setiap hari .


Tetapi , bagaimana pula kalau kita di berikan kekurangan , kecacatan , kemiskinan , kedukaan dan ujian . Berapa ramai yang ingin bersyukur ?


Tepuk dada , tanya Iman . Mudah kan .


Nadia pasti mungkin hanya segelintir di antara kita yang bersyukur apabila menerima ujian . Mungkin dalam 100% hanya 5% yang bersyukur dan berlapang dada apabila menerima ujian . Beruntunglah bagi mereka yang selalu bersyukur dan sabar . Banyak kelebihan yang di berikan oleh Allah kepada mereka yang bersyukur dan sabar dengan ujian yang di turunkan .


Firman Allah :


" Mereka yang sabar dalam musibah , kemiskinan dan ketika peperangan. Merekalah orang-orang yang benar dan merekalah orang-orang yang bertakwa - memelihara dirinya dari kejahatan ". 
(QS Al Baqarah : 177).


Nadia pasti semua orang pernah mendengar kata kata ini :


" After every storm there is a rainbow "


Jadi , walau apa pun ujian yang diturunkan kuatkan semangat dan azamkan tekad . Yakinlah dengan janji Tuhan . Biar kita miskin , biar kita buruk , biar kita cacat asal hidup mendapat Berkat . Fikirkan , setiap kekurangan yang di berikan pasti ada kelebihan yang di berikan. Begitu juga sebaliknya . Setiap kelebihan itu pasti ada kekurangan kerana kita memang di ciptakan lemah dan tidak sempurna . Jangan pernah rasa rendah diri dengan kekurangan diri , kerana percayalah , setiap yang Allah kurniakan mempunyai kelebihan dan kelebihan tertentu .


Ingatlah , Tuhan menciptakan manusia dengan segala kelebihan dan kekurangan . Hikmahnya , agar manusia itu hidup bersama dan tidak mementingkan diri sendiri dengan cara saling lengkap melengkapi . Seperti yang kaya membantu yang miskin , yang sihat membantu yang sakit dan begitulah sebaliknya. Ingatlah langit tidak selalu cerah dan kita tidak selalu di atas . Janganlah kita mencaci kekurangan seseorang itu kerana mungkin suatu hari kita memerlukan sesuatu yang kita tidak ada daripada orang yang kita pernah hina dulu .


Kekurangan di dalam hidup kita bukanlah pengakhir dan penghujung dunia . Sebaliknya bersyukurlah , kerana suatu saat nanti pasti akan datang seseorang melengkapi kekurangan kita dengan kelebihannya . Jangan pernah berputus harap dan teruskan berdoa .


Dan ingatlah , Setiap kekurangan yang kita miliki , merupakan kelebihan yang tidak ada pada orang lain . Bukan semua orang dapat memiliki kekurangan yang kita ada . Bukankah kekurangan dan ujian itu satu bentuk dan tanda sayangnya Allah kepada kita ? Jadikanlah kekurangan yang kita miliki itu sebagai sumber kekuatan , simbol kehebatan dan bukanlah sesuatu yang menghancurkan . Bersyukurlah dengan setiap kurniaanya . Kebaikan mahupun keburukan .


" Dan taatlah kepada Allah dan Rasul Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan , yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar " [Al Anfaal:46] .



P/S : marilah kita memanjatkan rasa syukur dengan setiap kurniaanNya :)