Renungan buat aku dan engkau.

Hello gais, assalamualaikum. Sekarang jam 1.36 am, Sabtu 16May2016 bersamaan public holiday Satu Malaysia. Yeay! Hahaha. Macam bosan pun ada. Baik aku update belog yang dah lama berhabuk ni. Confirm engkorang tunggu apa next update dari aku kan. Baik mengaku! :p

Macam ni, let's read okay.


Everyone has their own problem, and dalam pada kau sibuk-sibuk curse sini sana pasal betapa what the fish nya problem kau hadapi, selitkan rasa bersyukur sebab semua orang patut tahu, setiap benda ada hikmah bukan? Setiap benda best jadi pada kau, mesti akan ada benda buruk jadi sebab itu adalah LIFE. Kalau kau harap semua benda jadi senang, otak kau gila tak berkembang. Serious ni.

Be grateful sebab apa? Sebab semua masalah dan ujian yang Allah bagi, besar gila yang kau rasa stok nak bunuh diri, nak lari rumah makan racun tikus, eh! hahaha memberontak kacau study apa kejadah tu, every single problem makes your heart stronger. And it is true. Lagipun, kau kena bersyukur sebab kau kena percaya lepas apa problem yang jadi pada kau, akan diselangi dengan benda best.

Like someone remind me everyday, 

''You chill up okay? Nadia tahu kan, bila Nadia ada problem besar mana pun, inshaAllah benda best akan jadi.  Mesti, Allah kan tahu everything''.


Amin amin amin ya rabbal 'alaamin! Yes, thank you 

Thank you for reminding me. And setiap kali kau wonder kenapalah susah sangat ujian yang Tuhan bagi pada kau ni, apa kata kita set mind yang kita bertuah. sebab Allah tahu kita kuat. Allah nak uji betapa kuatnya kita and Allah nak kita lagi jadi kuat. Haa gituh. Sebab Allah sayang kita lah kan. KITA kena ingat tu. Ye, aku tengah cakap untuk diri aku jugak lah ni, that's why aku bermonolog dekat belog aku.

And I read this, and aku rasa aku nak share sebab bukan semua orang hidup senang. Akan ada setiap chapter hidup kau, kau akan diuji dengan masalah. 

Firman Allah Swt yang bermaksud: “Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah,sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” – Surah AlBaqarah : Ayat 214

Setiap apa yang buruk jadi pada kau, jangan sekali nak salahkan takdir. Jangan putus asa der and mintak pertolongan daripada Allah. Untuk diri aku sendiri supaya setiap kali masalah walaupun kecik, jangan give up, dont stop hoping, dont stop believing, and don't stop praying. Itu penting. Mintak Allah ampunkan dosa, Mintak Allah tingkatkan imaan supaya tak buat kerja lagi bahalol dan mintak Allah kuatkan hati, diri kau sendiri.

Aku taknak putus asa walaupun ada satu tahap, aku akan just sit down dan mintak Allah tabahkan hati aku yang lembik macam jeli ni. Sebab aku taknak aku miss benda best yang akan jadi pada aku lepas aku dah tempuh ujian yang Allah bagi. Dan aku takda reason untuk give up sebab aku boleh ubah benda itu dan aku masih ada keluarga dan kawan-kawan yang sayang aku, mungkin aku tak berguna dekat semua tapi cukuplah kalau aku tahu aku berguna dekat cuma satu makhluk bernama manusia.

Jangan putus asa sayang sayang ku. Walaupun aku pun sama macam orang lain. Ye aku akan menangis, sepuas-puasnya dan lepastu aku akan duduk dan cuba berfikiran waras dan enjoy balik hidup aku. sebab sayang kalau hidup aku just bazir untuk keluarkan air mata, Sayang, air mata tu mahal. Tapi aku percaya, gelak tawa tu lagi bagi impak yang besar. Tak ke indahnya hidup bila sebab gelak tawa kau, orang lain rasa terhibur sekali? And and and and mana lagi best, kau ada masalah and advantage kau hadapi masalah tu kau akan jadi lagi stronger and inshaAllah dosa kau dihapuskan, DARIPADA kau ada masalah, kau lagi buat benda bodoh macam lari rumah ke which is kau dah menyusahkan orang lain.

“Tiada seorang Muslim yang menderita kelelahan atau penyakit, atau kesusahan hati, bahkan gangguan yang berupa duri melainkan semua kejadian itu akan berupa penebus dosanya.” –Hadith riwayat Bukhari dan Muslim.


Allah itu sangat maha adil. Jap, aku nak touching boleh? Okay jangan nak mengada. Nadia,jaga macho. Hahaha :D Tak, kalau kau nampak orang tu happy tak semestinya dalam hati dia pun happy. Bagi aku, aku rasa tak best bila bawak-bawak sakit tu sedih tu dan jangkitkan pada orang lain. Kan kan kan kan kan kan kan kan CUKUP.

By the way, maaf andai aku ada  salah cakap, maaf andai aku merepek sorang-sorang. Aku kan suka bebel soghe soghe -_- tapi, i meant it tau :) Aku takkan sempurna. JAUH JAUH JAUH. Tapi aku cuma perempuan comel lote :D Eh, okay aku cuma perempuan yang tengah belajar dan aku bersyukur ada orang yang sentiasa remindkan aku. Sungguh 


P/S : KAU di atas merujuk kepada setiap manusia di atas bumi ini, especially buat diri aku sendiri. Wallahua'alam.