Fesyen trend? Apakah?

Yeahh, Im back. Cehh. Sedangkan malas tu. Hee Assalamualaikum awok awok :)

Allahurabbi, lamaaa tak jenguk blog sendiri. :') *sambil cuci sawang blog. Masuk masuk je, terpanggil untuk berkongsi apa yang hati sedang rasa, nasihat sesama muslimat, kerana sayang. nak masuk syurga sama-sama kan ? Ni pun Nadia copypaste dari salah satu blog yang sangat ohsemm tarbiyyahnya :) Dr Cinta, nak btau ni, #muketembok yang saya adore dengan hasil ohsem Dr Cinta :D Nasib lah awak perempuan, andai laki, lama dah masuk merisik. Kekeke. Peace!


***


‘Apesal lah perempuan ni complicated sangat eh? Nak bersiap dah berapa lama, almari dah penuh baju hang kata takdak baju dah, tu haa rak kasut kat luar tu penuh kasut hang, haha’ satu hari rumate dan aku pun berborak-borak manja. Aku tahu dia dok perhati aku dari tadi sebab tak daaan lagi touch up depan cermin, hihi. *okay perasan. Nak pegi dating dengan rumate kan.


Cis, rumate ni bukan gigirl ke? Rumate aku tak pernah baca belog aku. Rumate tak de pesbuk, dia kata dia tak suka nak social social network ni. Bosan. Sengih. Aku dan rumate memang totally different. Macam langit dengan bumi. (tapi saling melengkapi eh)


Tiba-tiba teringat bicara dengan seorang ukht,


kalau enti sndiri, kenapa memilih untuk berpurdah?’

‘nak elak fitnah, mungkin kalau tak berniqab, saya juga akan tergila-gila fesyen zaman sekarang’

Oh



Selagi mana yang bernama perempuan, mesti sikitlah dia ada sense of fashion. alhamdulillah, sekarang kesedaran menutup aurat semakin meningkat, tahniah kepada muslimat yang memilih untuk mendahulukan peraturan Allah dari berfesyen.





Islam tidak menghalang wanita untuk berfesyen. Islam tidak anti-fesyen, tetapi Islam anti kepada pendedahan aurat dalam berfesyen. Ada beberapa trend yang saya rasa tak patut menular, membiak and so on. Boleh pakai dalam rumah sahaja, ehe.




trend turban. in real, tak pernah lagi terserempak orang pakai camni. tapi tak tahu lah kan. sila rujuk gambar dan nilai kenapa ia tidak patut dipakai oleh muslimah





trend tudung pendek. kalau tak mampu pakai tudung labuh, mampukan diri untuk pakai tudung yang lebih labuh dari yang biasa kita pakai :) cover apa-apa yang patut.



peplum top/kurong. sekarang tengah in peplum ni, ada yang pendek, ketat, ada yang labuh tapi melekat. so kalau kita betul-betul nak pakai peplum ni, make sure, tak ketat, labuh, cover apa-apa yang patut, dari segi materialnya tak ikut susuk tubuh badan. tak, tak susah pun sebenarnya, bergantung kepada kemahuan kita sama ada nak utamakan Allah atau fesyen?





sebagai muslimat, kita kena check dulu syarat-syarat penutupan aurat yang telah Allah gariskan. bukan fesyen semata lalu abaikan apa yang Allah suruh :') kalau kita memberati aurat, insyaAllah kita akan rasa sangat selamat sebab Allah akan jaga ;)



lace kurong. cantik dah pakai ala-ala baju kurung ni, sekarang pun trend pakai skirt. nampak manis je, cuma ada sikit yang tak manis. lace dress ni biasanya dia ikut badan. so sesiapa yang nak pakai, boleh la amik yang size besar sikit and pakailah inner ke apa yang patut la untuk cover.





seterusnya dari segi material pakaian tu sendiri. even kita dah berjubah tapi material nya adalah lycra/jersey, hati-hati, sebab material ni jenis berat, maka akan nampak susuk tubuh dan ternampak apa yang sepatutnya dicover. so, elakkan. 





pemakaian seluar juga kena titik beratkan. a big no to legging, jegging. Jeans and candy jeans pulak kalau nak pakai make sure, tak nampak bentuk kaki and ketat. alaaa jeans yang kaler-kaler yang tengah in sekarang, beli la kalau nak beli, tapi pakai kat rumah je or beli size yg besar sikit so that tak nampak batang kaki :D kita ada kaler pink tapi berani pakai kat rumah je la, addict sangat kaler pink -,-




sepatutnya, apa yang kita pakai ke tempat kerja, kelas, santai, beraktiviti or anything, boleh dijadikan pakaian untuk bersolat jugak. tapi ramai yang tak yakin nak bersolat dengan pakaian yg dipakai, sebab apa? sebab para muslimat sendiri sedar pakaian yg dipakai tak memenuhi tuntutan syarak contohnya nipis, ketat, tak pakai stokin, mendedahkan aurat etc


Islam itu mudah, kalau kita ikut, faham dan praktik betul-betul apa yang Allah suruh. perempuan, biasalah dia sentiasa nak nampak cantik. Cantik ni banyak jenis dan subjektif. sahabat saya pesan,

'cantik, tapi kalau kita tak merasa tenang dengan kecantikan tu, hanya mengundang banyak mata, tak ada barakah, tak ada ketenangan pun even dia cantik berganda-ganda, jaga kecantikan yang kamu ada' lebih kurang lah pesanannya.


“Sesiapa memakai pakaian kemasyhuran, nescaya Allah akan memakaikan kepadanya pakaian kehinaan pada hari kiamat nanti. Kemudian ia akan dibakar dengan pakaiannya ke dalam neraka”. (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Nasai dan Ibnu Majah dari Ibnu ‘Umar r.a.) 

Akhir kata, pakailah apa pun yang melambangkan kamu seorang MUSLIMAH yg menjadikan syariat sebagai nombor satu :) sebagai hamba Allah yang telah dikurniakan akal utk berfikir dengan sebaik-baiknya, setiap apa yang kita pakai, nak pakai, fikir, tanya dan reflect balik, 'Allah redha tak aku pakai macam ni'


***

'Kopiah dan serban semata bukan caranya. perlu juga pakai topi bila perlu. barulah stailo pak aji kita! Islamik perlu ada 'pop' di dalamnya agar getarnya mampu dirasa dan dielus lebih banyak jiwa. Jiwa-jiwa kosong. Jiwa-jiwa separa kosong. Jiwa-jiwa berontak. 'pop' yang ada dalam penyampaian berbentuk kispen dalam buku ini mahu membuka jiwa-jiwa. Islam itu juga ada pop bukan k-pop tapi iPop' 

nahh, KOPI-AH dari Abrar Shafie dan Munirah Rashid bakal menggegarkan jiwa, dapatkan di kedai-kedai buku terdekat anda. cerpen Islami yang banyak membuatkan kita berfikir, serious! :')




*kawan ramai yang dah and nak kawen, lepas tu pregnant pulak, lepastu dah ada family dan kehidupan sendiri. ah aku pening dengan putaran masa yang begitu cepat berlalu :')